Autor: Lookas
Posiadasz swój sklep internetowy w Bydgoszczy, Poznaniu, Krakowie lub Warszawie. To bez większego znaczenia, ponieważ Twoje zasięgi pozbawione są fizycznych granic. Starasz się dotrzeć do nowych odbiorców. Często organizujesz akcje specjalne i doceniasz lojalnych klientów kodami rabatowymi lub prezentami. Już dawno ktoś doradził Ci zastosowanie e-mail marketingu i założenie profili firmowych w mediach społecznościowych. I wszystko to robisz. Czy jest coś, co możesz zrobić lepiej?
Precyzyjniej temat ujmując, współcześni ludzie częściej piszą maile i wysyłają wiadomości tekstowe w formie SMS-ów lub za pośrednictwem komunikatorów, niż zasiadają do stołu przy kartce papieru z długopisem (lub piórem) w dłoni. Coraz częściej popularne sieci handlowe wysyłają swoim klientom prospekty reklamowe w formie elektronicznej, a kody rabatowe i oferty specjalne trafiają bezpośrednio do skrzynki mailowej określonego grona stałych klientów. To inwestycja w email marketing. To praktyka coraz chętniej stosowana również przez mniejsze podmioty, szczególnie w okresie ograniczonej mobilności ludzi na całym świeci. Dystrybucja gazetek reklamowych tradycyjną pocztą odeszła na dalszy plan, jednak liczne sklepy nie rezygnują z nich całkowicie. To nadal bardzo dobre źródło informacji o bieżących promocjach i konkursach, dlatego też dystrybucja e-katalogów stała się powszechnym zabiegiem.
W praktyce, zamiast drukować tysiące ulotek, gazetek czy tzw. wrzutek dużo taniej i skuteczniej jest docierać do odbiorców za pośrednictwem poczty e-mail. Dlaczego tak się dzieje? Powszechnie wiadomo, że dobry email marketing jest w stanie budować zaangażowanie i zachęcać do sprzedaży częściej i mocniej niż materiał drukowany.
Dla przykładu: wzięcie do ręki gazetki reklamowej i przejrzenie oferty sklepów jest czymś w rodzaju chwili relaksu przy porannej czy popołudniowej kawie. Jednak ta forma dystrybucji treści nie jest w żaden sposób mierzalna, jeśli chodzi o długość życia tej informacji. Przyjmuje się, że jej życie trwa jeden dzień, a potem ląduje w koszu. Nie wiadomo też czy i w jakim stopniu skłoniła ona klienta do odwiedzenia sklepu oraz jak bardzo skłoniła bezpośrednio do zakupu. Tymczasem odpowiednio zaplanowana kampania email marketingowa poza dotarciem do odpowiedniej grupy docelowej ocenia ją i kwalifikuje pod względem stopnia zaangażowania. Tworząc cały scenariusz kampanii, jesteśmy w stanie opracować, jak wyglądać może cały proces dochodzenia do tego, że ostatecznie klient kupi. Każda informacja może być tak kierowana, aby była precyzyjną odpowiedzią na zachowanie konsumenta w czasie rzeczywistym. Doskonale wiemy, czy kampania e-mail marketingowa jest skuteczna czy wiadomość dotarła, czy została otwarta, czy przeczytana. Jednak najważniejsze czy te wcześniejsze operacje spowodowały ostatecznie zakup, czy nie. Jeśli tak, kampanie email marketingowe w tym konkretnym przypadku można uznać za sukces. Jeśli nie, możemy tworzyć następne poziomy w scenariuszu zdarzeń w taki sposób, aby maksymalnie wyczerpać szereg zdarzeń mogących stanowić motywację do podjęcia decyzji. Dzięki temu wiemy również, który konsument w ogóle nie był zaangażowany, a który kupił. Możemy precyzyjnie określać lejek, dzieląc kontakty na te, które najchętniej kupują i te, które nie kupują w ogóle. Należy też zwrócić uwagę na fakt, że moc email marketingu wykracza poza pewne standardy związane z wysyłką wiadomości reklamowych. Otóż w związku z zasadą zaangażowania i konsekwencji, jeśli ktoś kupił coś raz, kupi i drugi pod warunkiem, że spełnimy wszystkie wymagania dotyczące jakości, obsługi, ceny i wygody użytkowania witryny sklepowej. W przypadku mail marketingu nie ma znaczenia, gdzie sprzedajesz swoje produkty. Jesteśmy w stanie zbadać zaangażowanie i konwersje zarówno online jak offline.
Newsletter to jedna z najczęściej stosowanych form kontaktu z klientem. W ten sposób z łatwością utrzymujesz swoją markę w świadomości odbiorców, którzy mają Twoją ofertę dosłownie w dłoni. Decydując się na kampanie email marketingowe, pamiętaj o tym, aby dopasować swoją ofertę do realnych potrzeb klienta. Wykorzystując analitykę internetową, możesz również śledzić zachowanie klientów na stronie www. W odpowiednim momencie możesz wysłać im np. e-maila z przypomnieniem o porzuconym koszyku lub zaproponować ekstra zniżkę na produkt, przy którym spędzili najwięcej czasu w trakcie ostatniej wizyty na stronie internetowej Twojego sklepu. Analiza zdarzeń i kroków wykonanych przed dokonaniem zakupu pozwala dość precyzyjnie ocenić czy Twój sklep pomaga, czy przeszkadza w zakupach.
Niezależnie od tego, czy prowadzisz wiele kampanii mail marketingowych, stosujesz reklamę w mediach społecznościowych czy też korzystasz z linków sponsorowanych, pamiętaj o tym, aby wyświetlana reklama posiadała bezpośrednie połączenie ze stroną źródłową. Zachęcasz do skorzystania z przecen? Podlinkuj stronę www z przecenami. Chcesz sprzedać określony produkt lub usługę? Zadbaj o to, aby klient jednym kliknięciem mógł przejść do strony internetowej z informacjami o dokładnie tej ofercie. To skraca czas pomiędzy reakcją klienta na reklamę, a zawartą transakcją. Kategorycznym błędem jest prowadzenie kampanii na jeden konkretny produkt a linkowanie z poziomu banerów reklamowych na stronę główną sklepu, który ma tych produktów np. 10 000. Oczywiście znajdzie się promil osób zdeterminowanych, którzy zdecydują się wykonać szereg operacji wyszukiwania tego konkretnego produktu, ale chcąc realizować cele kampanii z zyskiem, nie liczyłbym na to. Jeśli jednak już musisz linkować do strony głównej, zrób hak na uwagę, baner graficzny, który od razu zwróci uwagę potencjalnego kupującego. Owszem to jedno kliknięcie więcej, ale dużo bardziej efektywne niż wpisywanie szukanego produkty i scrollowanie w celu jego odnalezienia.
Jeżeli Twoje działania nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, w Lookas chętnie przyjrzymy się Twoim praktykom. Pomożemy Ci zbudować skuteczną strategię marketingową i podpowiemy, jak unikać klasycznych błędów w marketingu internetowym.
© Copyright 2022 | All Rights Reserved | Polityka Prywatności