Autor: Lookas
Najprostsza definicja nie tylko z marketingu mówi, że afiliacja to budowa i utrzymywanie pozytywnych i trwałych relacji. Afiliowanie to natomiast łączenie się w grupy mające na celu osiąganie obopólnych korzyści wynikających z obecności i wspólnych działań w ramach pewnej "rodziny" struktury. To w końcu bardzo skrupulatnie zaplanowane kampanie marketingowe. Pojęcie wiele razy były wykorzystywane między innymi do budowania sieci partnerskiej, która poleca usługi firmy matki w celu osiągania korzyści ze sprzedaży produktów czy usług. Z czasem to pojęcie na dobre zagościło w wielu obszarach struktury sprzedaży. Dziś afiliacja to między innymi różnego rodzaju programy partnerskie, programy ambasadorskie, a od kilku lat coraz mocnie w siłę rosnące zjawisko influencer marketingu. Niemniej, aby mówić o afiliacji ważne są korzyści dla obu stron o czym postaram się napisać w kilku zdaniach tego artykułu.
Zjawisko marketingu afiliacji w Polsce jest o tyle ciekawe na tle innych krajów świata, o ile zwrócimy uwagę na naszą historię i kulturę. Z pokolenia na pokolenie zostaliśmy ukształtowani przez sytuacji geopolityczną jako kraj waleczny, dumny, ale ciągle krzywdzony, przez co nieufny i nadmiernie ostrożny w podejmowaniu decyzji. Naród, który szuka wsparcia, poparcia i pragnie podziwu. Jesteśmy kulturowo jak dziecko po traumatycznych przeżyciach. Zatem odnosząc to do realiów psychologii biznesu uwielbiamy kupować, ale nie zawsze jest nam na rękę, gdy ktoś nam coś "sprzedaje" Gdy ktoś próbuje uświadomić nam potrzebę, z którą nigdy nie było nam specjalnie po drodze zapala się czerwona lampka ostrzegawcza.
Innym ważnym aspektem jest jednak fakt, że Polacy nadal potrafią żyć bardzo skromnie mimo, że zarabiają coraz lepiej i więcej. Bez wyraźnego impulsu do działania potrafimy przez wiele lat korzystać z tych samych rzeczy, jeździć tymi samymi samochodami i chodzić w butach, które zamiast wymieniać będziemy naprawiać. To oczywiście ulega zmianie za sprawą lansowania nowoczesnego stylu życia, ale i przeciw w temu również zaczynamy się buntować.
Z tego wszystkiego, o czym powiedziałem wyłania się pewna prawidłowość. Jak zaprogramowane roboty ciągle potrzebujemy potwierdzenia, że podejmowane przez nas decyzje są w porządku. Boimy się zostawać z tym sami i średnio radzimy sobie z krytyką. Dlatego w naszym kraju tak często sięgamy do sprawdzonych rad jak żyć. To samo obserwuje się w procesie podejmowania decyzji w zasadzie na każdym polu.
Zasada jest dość prosta i sprawdza się najlepiej w biznesie, który możesz skalować w dowolny, nieograniczony sposób. Gdy prowadzisz firmę usługową i masz ograniczone moce przerobowe i wiesz, że jesteś w stanie wykonać powiedzmy 20 lub mniej zleceń w miesiącu skorzystaj raczej z jakieś z obecności w jakiejś grupie networkingowej, jeśli nie chcesz lub nie umiesz sprzedawać. Jeśli natomiast operujesz produktem, którego zapasy mogą być uzupełniane na bieżąco lub dostarczasz produkty cyfrowe afiliacja jest właśnie dla Ciebie. Jedyny warunek? Musisz być obecny w Internecie i musisz być odpowiedzialny.
O odpowiedzialności prowadzenia biznesu napisano już wiele więc warto wyciągnąć jedynie to najważniejsze: staraj się dostarczać najwyższą możliwą jakość i nigdy nikogo celowo nie wprowadzaj w błąd. Przykładów marketingowych wpadek można mnożyć. Jakość można stale podnosić. Nikt na starcie nie będzie od razu doskonały. Jedno jest jednak pewne: kłamstwa nie da się obronić. Wszystko, co robisz, rób najlepiej jak potrafisz na miarę swoich możliwości i nigdy nie przestawaj się uczyć. Dlaczego to jest ważne? Dlatego, że taka postawa biznesu w większości przypadków wzbudza bardzo pozytywne emocje zarówno ze strony klientów i kontrahentów. Afiliacja daje duże możliwości. Obecnie rynek dostarcza narzędzia do automatyzacji i zarządzania programami partnerskimi, dzięki którym zarabiamy pieniądze my jako sprzedający oraz nasi partnerzy za to, że nas polecają. W świecie Internetu nie odbywa się to jednak drogą bezpośrednią. Nikt nikogo nie poleca w trakcie rozmowy. Odbywa się za pośrednictwem kanałów dotarcia, które mają swoich wyznawców. Jeśli prowadzisz sprzedaż produktów leczniczych a wydawcą Twoich treści jest portal o zdrowiu to Twoje produkty korespondują w otoczenia treści dotyczących tego, jak dbać o zdrowie. Jeśli prowadzisz sklep internetowy z odzieżą, a Twoim partnerem jest poczytna szafiarka, to jej czytelnicy mają bezpośredni dostęp do Twoich produktów. Strasznie proste, ale musi się to opłacać obu stronom programu partnerskiego. Warto byś zadbał czy zadbała o odpowiednie produkty, jakość dostępność, bezpieczeństwo zakupów i rozsądne ceny, gdyż tym z pewnością będziesz zdobywać serca i umysły swoich potencjalnych klientów. Jeśli posiadasz sklep internetowy, który nie sprzedaje to prawdopodobnie dlatego, że inni tam nie kupują. Brzmi paradoksalnie?
Ludzie lubią iść w ślad za innymi. Jesteśmy z natury konformistami, bo to bezpieczne. Jeśli więc szukasz telewizora, i z kilka poczytnych źródeł woła do Ciebie: "kup ten model, ten jest dobry" to wiedz, że została dobrze wykonana robota ludzi z marketingu. Inny przykład to produkt obecny w porównywarce cenowej, który jest najtańszy na tle konkurencji jednak się nie sprzedaje, bo nie ma opinii. Zatem nie jest istotna cena pod warunkiem, że nie jest oderwana od rzeczywistości, ale potwierdzenie, że warto to kupić właśnie u Ciebie. Tak też działa afiliacja. Marketing afiliacyjny jest jak zjawisko ewangelizacji. Każdy blog, portal informacyjny, strona firmowa w social mediach ma swoich fanów, wyznawców i grupę docelową. Jeśli chcesz sprzedawać więcej i robić to mądrze a nie ciężko nie dzwoń do bazy kontaktów, nie pozyskuj klientów na zimno. Nie czekaj też aż klient przyjdzie do Ciebie sam. Przyjdzie lub nie. Nie czekaj. Działaj. Wykorzystuj ambasadorów Twojej marki, wydawców Twoich treści do sprzedaży Twoich produktów i dziel się z nimi wyłącznie zyskiem za efekt w programach partnerskich. Chcesz wiedzieć jak to zrobić dobrze? Zostaw nam kontakt do siebie lub po prostu napisz lub zadzwoń. Porozmawiamy. Dowiesz się, jak możemy dla Ciebie pracować.
© Copyright 2022 | All Rights Reserved | Polityka Prywatności